Fraude checkist voor bedrijven

Met onze Fraude Checklist heeft u als bedrijf een handig lijstje met punten waar u aan moet denken voordat u een transactie doet. Deze checklist wordt veel gebruikt door bedrijven die goederen kopen of verkopen bij andere bedrijven, doorgaans met achteraf betaling.

  1. Heeft u een duidelijke vooraf betalen protocol voor nieuwe klanten?

Het is gebruikelijk dat nieuwe zakelijke klanten de eerste keer vooraf moeten betalen. Wil jouw nieuwe klant hier niet in mee, dan is dit een eerste teken aan de wand. Dat betekent overigens niet dat je de tweede keer achterover kan leunen.

2. Wijkt het afleveradres af tov de vorige order?

Dat moet er een belletje afgaan. Is het nieuwe afleveradres ook terug te vinden op de website?

3. Hoe reageert de persoon op een fysiek bezoek?

Oplichters kunnen de boel goed bedonderen vanaf hun telefoon en computer. Een videocall schuwen veel oplichter ook niet. TIP, geef bij jouw contactpersoon aan dat jij of jouw collega toevallig eerdaags in de buurt is en graag even face to face kennismaakt. Hoe reageert de persoon hier op? Houden zij de boot af? Dat is een teken. Geeft de persoon aan dat hij niet aanwezig is, vraag of een collega jou kan opvangen. Vraag door. Iemand die serieus zaken wil doen reageert doorgaans juist positief op een bezoek.

Bij grote zakendeals is het sowieso altijd verstandig met eigen ogen bij het bedrijf te gaan kijken. Logischerwijs is dit niet altijd mogelijk.

4. Heeft het (potentiële nep)bedrijf enorme haast met de deal?

Haastige spoed is zelden goed! Juist bij spoed extra alert zijn en alle tips op deze pagina extra serieus nemen.

5. Even googlen - Heeft het bedrijf een website? Wat is de officiële website url?

Zoja staan op de website foto’s van het team, mensen en wat ze doen? Let op, ook is de website echt, de kans is nog steeds zeer aanwezig dat iemand zich voordat van een groot, net bedrijf. Dus dit zegt weinig! Wel kan je hier zaken als het officiële kantoor en eventuele andere losadres vinden. Matcht vooral het losadres met de website? Bel naar de receptie van het bedrijf (via het telefoonnummer of de officiële website die je uit google hebt gehaald en niet uit de e-mail) en vraag of het losadres wat de partij noemt ook onderdeel is van het bedrijf.

6. Is het e-mailadres echt van het bedrijf?

Hier komt veel fraude in voor! Het zijn vaak maar kleine, onopvallende verschillen. Klopt de website url EXACT met de domeinnaam uit de email? Dus het gedeelte na het apestaartje in de email. Knip en plak dit deel eens naar jouw browser. Kon je dan op de website uit zonder redirect of belandt je op een lege pagina? Bij dat laatste zit er waarschijnlijk een gemene spelfout in de url, dit zijn de meest voorkomende spelfout trucks in emailadressen en domeinnamen:

i = l - De i en de l als kleine letter zijn misleidend, zeker als hoofdletter

o = 0 - De O en de Nul lijken veel op elkaar, zeker als hoofdletter O

rn=m - De combinatie R en N als kleine letters aan elkaar lijken wel een m, zeker met merk als microsoft kan hier veel schade ontstaan: u moet nu een update doen van uw computer, download hier de link! Niet doen dus, microsoft updates gaan niet via een email, maar weet elk personeelslid dat binnen jouw bedrijf?

vv = w - Dubbel v lijkt op een W

of gewoon een letter weglaten, een extra letter toevoegen of een heel woord toevoegen als Group, Shop, BV enzovoort komt allemaal voor.

Zoek in google op het bedrijf, daar zie je bovenaan in de organische resultaten doorgaans de officiële domeinnaam / website van het bedrijf.

7. Is de contactpersoon wel echt de persoon van het bedrijf?

Bel via het offiële nummer van het bedrijf en vraag naar de persoon die de e-mail heeft gestuurd of heeft gebeld. Vertrouw dus nooit blind op het nummer in de e-mail.

8. Voeg de persoon toe op Linkedin en check gezamenlijke relaties op Linkedin.

Als je echt met de persoon te maken hebt zal deze je snel goedkeuren. Kijk of bij Linkedin het blauwe vinkje bij de persoon staat, dan weet je zeker dat hij of zij zijn identiteit heeft gedeeld met Linkedin zelf. TIP - Kijk wie je als gezamenlijke connecties hebt, vraag indien nodig het telefoonnummer op bij deze relaties en kijk of deze matcht met jouw berichten van deze persoon.

9. Heeft u openstaande debiteuren saldo verzekerd?

Wil je geen risico lopen dat bedrijven niet betalen? Dit wordt ook wel een kredietverzekering of debiteurenverzekering genoemd. Let daarin goed op wat het maximum verzekerde bedrag is door dergelijke verzekeraars en de voorwaarden (getekend contract?)! Maak hier beleid voor binnen jouw financiële afdeling. Het verzekeren van openstaande bedragen kan via partijen als Coface of Atradius en heeft zeker een prijskaartje.

10. Google op het telefoonnummer

Zoek in google op het telefoonnummer en kijk of je eerdere meldingen van oplichting tegenkomt. Criminelen zijn soms lui en registreren niet voor elke actie een nieuw nummer.

11. Wat kan je zelf doen?

Jouw 06 nummer en emailadres hoef je niet op je eigen website te delen. Pas sowieso op met het delen van deze gegevens op het open web zoals forums en groepen.

Zorg dat je jouw Linkedin account verifieert bij Linkedin, zo kan iemand anders zich aldaar niet voordoen als jou (ceo identiteitsfraude). Indien wel, maak hier dan melding van bij Linkedin, zoek daar eens op jouw eigen naam.

Zorg dat je via Linkedin actief bent met al jouw relaties toevoegen. Zo heb je altijd wel een gezamenlijke relatie met iemand en via die persoon kan je bijvoorbeeld het (echte) telefoonnummer krijgen.

12. Vertraag de zaak waar je twijfelt op het klopt.

Kan je niets vinden en twijfel je toch nog? Werk eventueel met een eerste kleine testorder. Vraag chauffeurs die zorgen voor het transport om een duidelijke naam, handtekening en foto’s. Verzoek de chauffeurs niet te lossen indien hij het niet vertrouwt.

13. Online aangifte doen bij Politie.nl

De politie werkt ook met data. Hoe vaker zij een melding zien hoe hoger jouw dossier op de agenda komt. Melden heeft altijd nut. Tegenwoordig is online aangifte doen niet heel ingewikkeld. Meld fraude verder ook bij ons. Zo helpt u andere bedrijven.