Fraude preventie

Voorkomen van fraude bij uw bedrijf is 1000 keer beter dan genezen. Met onze praktische, vaak eenvoudige tips kunt u vaak al veel leed voorkomen.

Wachtwoordbeleid

Simpele “Welkom2025” wachtwoorden zijn uit den boze. Maar ook wachtwoorden doorsturen per e-mail, sms of whatsapp zien wij nog vaak gebeuren. Gebruik een betrouwbare wachtwoordmanager zoals Lastpass, maar besef dat alleen een wachtwoordtool gebruiken geen oplossing is voor alles. Maak protocollen voor wachtwoord gebruik.

Twee-stap-verificatie

Natuurlijk is het irritant om de code steeds weer in te voeren. Toch beschermt twee-stap-verificatie jouw gegevens. Stel dit zo veel mogelijk in. Ook bij jouw hostingpartij zodat boeven niet zomaar toegang krijgen tot jouw domeinnamen, DNS instellingen enzovoorts!

Prive-email

Voorkom dat wachtwoorden en andere bedrijfszaken naar iemand zijn prive e-mailadres gaan. Je weet nooit of iemand prive zijn computer goed beveiligt of mailware aan boord heeft.

Wachtwoorden regelmatig verversen.

Wijzigen van wachtwoorden na vertrek collega en sowieso periodiek voorkomt veel leed.

4 ogen principe

Worden facturen naar de administratie goed gecontroleerd op fraude? Heeft u een 4 of 6 ogen principe voor facturen betalen? Geef ook uw financiële afdeling niet een te simpel emailadres als factuur@ of invoice@ maar een moeilijker te raden adres. Dat lost niet alles op maar alle beetjes helpen!

Inkoopnummer

Worden inkoopzaken alleen betaald als op de factuur een inkoopnummer staat die matcht met uw ERP? Dat is een goede, eerste bescherming tegen spookfacturen van nep-leveranciers. Echter veel zaken zoals advertenties, afvalverwerking, koffiebonen enzovoorts krijgt u als bedrijf ook facturen zonder kenmerk. Hoe controleert u deze stroom?

Factuur lijkt via onze baas te komen…

Sommige oplichters sturen facturen die lijken de baas te komen, maar zijn toch nep. Als bedrijf kan je een (maandelijks unieke) code afspreken die het managementteam moet toevoegen bij het doorsturen van een factuur zodat de financiële administratie weet dat een factuur echt is. Dit is een manier om identiteitsfraude van de directeur, CEO of ander persoon binnen uw bedrijf tegen te gaan, echter ook met de code blijft het altijd opletten! Bij twijfel op de finance afdeling altijd de persoon bellen voor dubbele verificatie!

Wijziging in bankrekeningnummer

Bij een bericht dat een bankrekeningnummer van een bedrijf veranderd is moeten medewerkers extra alert zijn en altijd dubbel verifiëren bij het bedrijf, bijvoorbeeld telefonisch via de persoon die echt contact heeft met het bedrijf.

Grote order op factuur…

Iedereen juicht, we hebben een grote order van een overheidsinstantie of groot bedrijf. Maar is deze order wel echt van dat bedrijf? Controleert u naast de domeinnaam in het emailadres ook het afleveradres op Google Maps streetview, zeker als deze afwijkt van het normale adres op de website. Bij twijfel het bedrijf informeren dat u toevallig eerdaags in de buurt bent en u nog even face to face de zaak wil doorspreken. Dat schrikt cybercriminelen vaak af. Ook kunt u in een videocall vragen voor een rondleiding door het bedrijf of de persoon te vragen zijn paspoort / id in het gesprek te laten zien.

Hierboven leest u slechts enkele veel voorkomende voorbeelden van fraude bij bedrijven. Voor een uitgebreide fraudescan bij uw bedrijf, neem vrijblijvend contact met ons op.